Både ADHD-foreningen, Autismeforeningen og Børnesagens Fællesråd frygter, at Køge Kommunes PPR-tiltag vil inspirere andre kommuner til at følge samme praksis. Elever med diagnoser har gavn af friskoler, lyder det.
Køge Kommunes beslutning møder krads kritik fra børne- og interesseorganisationerne, Børnesagens Fællesråd, ADHD-forening, Autismeforeningen og Stammeforening i Danmark.
– Det er set før, at PPR presser friskolerne, men det her er et klart udtryk for, at de (Køge Kommune, red.) går efter laveste fællesnævner. Det er systemet over børnene, og det holder slet ikke, siger Pernille Gry fra Børnesagens Fællesråd.
Ifølge Pernille Gry er de forældre, der rækker ud til PPR ofte allerede i så stor vildrede, at det på ingen måde er nok med støttetimer fra friskolernes egne lærere.
– Selvfølgelig skal der en fagperson fra PPR hjælpe elever i problemer. Støttetimer kan hjælpe i nogle tilfælde, men det er slet ikke nok.
Køge Kommune gav friskolerne under tre måneders varsel, før de fjernede PPR fra friskolerne.
– For det første efterlader det friskolerne med meget dårlige muligheder, for de har ikke samme stillads af sikkerhed som folkeskolerne. For det andet er det alt for kort varsel. Hverken skole eller forældre har haft en chance for at imødekomme den her ændring.
Specialelever tilvælger friskolen
Både ADHD-foreningen og Autismeforeningen fortæller, at en højere andel af forældre til børn med symptomer på opmærksomhedsforstyrrelser eller autisme oftere vælger friskolen – også længe før de har fået en diagnose.
Formand i Autismeforeningen, Karina Bundgaard, kalder sagen for ‘fuldstændig grotesk og et kæmpe svigt’.
– Det sker typisk i børnehavealderen, at forældrene opdager, at barnet er anderledes, har det svært i store forsamlinger og reagerer på manglende struktur og larm. Her kan mange friskoler tilbyde et bedre alternativ med små klasser, få lærere og generelt mere overskud, siger formand for Autismeforeningen Karina Bundgaard.
Det er hendes oplevelse, at friskolerne er en fordel for elever med særlige behov, fordi der typisk er færre elever i klassen.
– De her enorme ‘folkeskolefabrikker’ med 800 elever er svære at håndtere for almindelige børn, men det er helt umuligt for børn med autisme.
– Jeg hører ofte forældre, der fejrer, at de har fået plads på en friskole, eller forældre, der priser sig lykkelige over, at deres barn allerede går der. Friskolelærerne regner hurtigt ud, at der ved enkelte elever kan være ekstra behov for gentagelser eller forudsigelighed, og de har overskuddet til at gøre det naturligt.
Også ADHD-foreningen oplever, at friskolerne i højere grad er en gevinst for deres medlemmer, fortæller direktør, Camilla Ganzhorn, og kalder beslutningen for ‘skide dårlig’.
– Det er direkte uordentligt, for vi ved at børn med ADHD er på friskolerne og ofte i større koncentration, fordi forældrene har søgt en skole med andre rammer. Nogle gange vil friskolerne have et endnu større behov for PPR end folkeskolerne.
– Det værste er, at det virker som en beslutning fuldstændigt uden fagligt grundlag. De kan ikke fremføre ét godt argument for det. Og hvad er årsagen til, at det er netop friskolerne? Og hvad bliver det næste sted?